دانستنی‌های علمی؛

جوشانده موثر در بیماری گوارشی/ کم آبی بدن نوزاد را چگونه می توان تشخیص داد؟/ داروهایی که شما را چاق می‌کنند 

جوشانده موثر در بیماری گوارشی/ کم آبی بدن نوزاد را چگونه می توان تشخیص داد؟/ داروهایی که شما را چاق می‌کنند سرگیجه کودک پس از بلند شدن، خواب‌آلودگی و فرورفتن چشم‌ها از نشانه‌های کم آبی است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

وظایف کبد چیست؟

۱۹ آوریل مصادف با ۳۰ فرودین ماه هر سال روز جهانی کبد نام گذاری شده است.

مقالات بسیاری پیرامون اهمیت این عضو حیاتی بدن منتشر شده است؛ کبد عضوی از بدن انسان است که وظایف گوناگونی بر عهده دارد؛ تولید صفرا، سم زدایی از خون، ذخیره سازی قندها، تنظیم اسید آمینه خون، تبدیل آمونیاک سمی به اوره قسمتی از وظایف کبد است.

به خاطر داشته باشید که این وظایف متعدد، کبد را بیشتر در معرض بیماری‌ها و آسیب‌ها قرار می‌دهد؛ بنابراین بهتر است مواد غذایی دوست‌دار کبد را بشناسید.

میوه و سبزیجات در صدر این لیست قرار دارند؛ چغندر، اسفناج، انواع کلم، سبزیجات تیره برگ، آووکادو، گردو، هویج، و ادویه‌هایی مانند فلفل و زردچوبه از جلمه این مواد غذایی هستند.

بهترین روغن برای سلامت کبد، روغن زیتون است، این روغن علاوه بر داشتن خواص ملینی، کبد را تمیز می‌کند؛ در حالی که مصرف روغن‌های دیگر خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهند.

خواص پرکاربرد آویشن 

آویشن یکی از گیاهان پرکاربرد در طب سنتی است که بیشتر از جوشانده آن در درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.
علت محبوبت جوشانده این گیاه آن‌است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش داشته باشد؛ جوشانده آویشن داروی بیماری‌های گوارشی همچون درد معده، ورم روده است و می‌تواند مسکنی برای درد‌های دندان، سردرد و آسم باشد.

جوشانده موثر در بیماری گوارشی/ کم آبی بدن نوزاد را چگونه می توان تشخیص داد/ داروهایی که شما را چاق می کنند 

کاهش خطر حمله قلبی با آنتوسیانین

با آغاز فصول گرم سال، میوه‌های مناسب این فصل به تدریج از راه می‌رسند؛ یکی از خوراکی‌های خوشمزه آلو قرمز است.
اگر شما هم از جمله افرادی هستنید که با خستگی و خواب آلودگی‌های زیاد مواجه هستید آلو قرمز را از دست ندهید؛ این خوراکی به دلیل داشتن رنگدانه‌ای به نام آنتوسیانین بدن انسان را در برابر رادیکال‌های  آزاد محافظت کرده و شادابی و نشاط را افزایش می‌دهد.
این رنگدانه که در پرتقال خونی، آلبالو، گیلاس و توت فرنگی هم یافت می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

جوشانده موثر در بیماری گوارشی/ کم آبی بدن نوزاد را چگونه می توان تشخیص داد/ داروهایی که شما را چاق می کنند 

نقش آنتی هیستامین‌ها در افزایش وزن 

بهتر است بدانید که برخی از دارو‌ها موجب افزایش وزن و چاقی می‌شوند، تحقیقات زیادی درباره عوارض دارو‌ها انجام شده است که تاکنون اثر ۶ دسته از دارو‌ها در افزایش وزن و چاقی به اثبات رسیده است.

بر طبق تحقیقات صورت گرفته انسولین، دارو‌های ضد بارداری، دارو‌های استروئیدی، دارو‌های ضد افسردگی، داروھای مسدود کننده بتا (نوعی از دارو‌های کاهنده فشار خون) و آنتی هیستامین‌ها از جمله دارو‌هایی هستند که موجب افزایش وزن و چاقی می‌شوند.

اگر چه نباید مصرف این دارو‌ها را خودسرانه قطع کرد؛ در صورت داشتن اضافه وزن می‌توان با مراجعه به پزشک این دارو‌ها را با دارو‌های مشابه جایگزین نمود.

جوشانده موثر در بیماری گوارشی/ کم آبی بدن نوزاد را چگونه می توان تشخیص داد/ داروهایی که شما را چاق می کنند 

زمان استفاده از محلول او آر اس 

یکی از مشکلات نوزاد و کودک، کم آبی و اسهال است، بهتر است بدانید که پزشکان برخی از علائم را برای کم آبی بدن کودک مشخص نموده‌اند.

هنگامی که یک کودک به مدت هشت ساعت ادرار نکرده باشد، دهان وی خشک بوده یا هنگام گریه کردن اشکی جاری نمی‌شود می‌تواند نشان دهد بدن کودک دچار کم آبی شده است.

سرگیجه داشتن کودک پس از بلند شدن، خواب‌آلودگی و فرورفتن چشم‌ها از نشانه‌های دیگر کم آبی است؛ یکی از دلیل عمده کم آبی بدن کودک، اسهال است؛ می‌توان گفت بهترین درمان اسهال در کودکان تغذیه مناسب است، نوشیدن مایعات بسیار، آب و آب میوه فوق العاده موثر است.

برای کودکی که تنها اسهال خفیفی دارد استفاده از او آر اس ضروری نیست، پزشکان توصیه می‌کنند در زمان اسهال‌های طولانی مدت یا هنگامی که کودک همراه با اسهال به استفراغ هم دچار شد باید از او آر اس استفاده کرد.

جوشانده موثر در بیماری گوارشی/ کم آبی بدن نوزاد را چگونه می توان تشخیص داد/ داروهایی که شما را چاق می کنند 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: اخبار علمی ، دانستنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار